Skip to Content

Douwe Draaisma

Douwe Draaisma portret 108 (Sake Elzinga)Wintertuintalent Lotte Lentes gaat in gesprek met Douwe Draaisma, auteur van Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt, over zijn nieuwste boek: Als mijn geheugen me niet bedriegt. Klopt het wel wat je je herinnert? Hoe kan het dat gebeurtenissen uit je verleden later toch een andere betekenis krijgen? Draaisma studeerde psychologie en filosofie aan de Universiteit van Groningen. Sinds 2010 bezet hij de Heymans-leerstoel van de Faculteit der Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen.
Rode zaal, 20.40-21.10u

Narratief in het nieuws

RW&JO-500x353Hoeveel waarde hechten we nog aan waarheid in de journalistiek, en in welke mate spelen narratieve elementen – denk aan de populariteit van de longread – een rol bij onze nieuwsconsumptie? Writer in residence Jeroen Olyslaegers en hoofdredacteur van De Correspondent Rob Wijnberg gaan in gesprek over de narratief in nieuws, het engagement van schrijvers en het fictionaliseren van de actualiteit. Het gesprek wordt geleid door Jasper Henderson.
Rode zaal, 21.50-22.30u

Festivalessay: Niña Weijers

Niña-Weijers--Merlijn-Doomernik-500x668Niña Weijers schreef het festivalessay over echtheid. De van oorsprong Nijmeegse schrijfster had enorm veel succes met haar debuutroman De consequenties, waarin een jonge kunstenares met haar eigen leven als basismateriaal van de werkelijkheid een laboratorium maakt. De vermenging van fictie en werkelijkheid fascineren Weijers, ook in haar columns voor De Groene Amsterdammer. Voor De consequenties werd ze genomineerd voor de Libris Literatuurprijs en ontving ze de Anton Wachterprijs, de publieksprijs van de Gouden Boekenuil en de Opzij Literatuurprijs.
Paarse zaal, 21.10-21.20u

Macho Macho

Photo - Macho Macho - Olga Erynnis-TagesMacho Macho is een visueel aantrekkelijk theaterduet waarin mannelijke schoonheid op de proef wordt gesteld. De Bosnisch-Nederlandse theatermaker Igor Vrebac laat zich inspireren door Instagram selfies, Turks worstelen en het idee van bromance om in zijn regiedebuut Macho Macho de objectivering van mannelijkheid te onderzoeken. Wat schuilt er achter de Calvin Klein six packs? Welke impact heeft een billboard met bier drinkende baardreuzen op mannen? Wanneer mag een man zijn kwetsbare kant laten zien? De voorstelling is een productie van Generale Oost en werd door een vakkundige jury bekroond met de Dioraphte ‘Best of Amsterdam Fringe 2016’ award.
Paarse zaal, 20.40-21.00u

Meindert Talma

Meindert-Talma---foto-Henk-Veenstra-500x510De boomlange Friese liedjesschrijver en muzikant Meindert Talma wijdde zijn nieuwste album aan de damlegende Jannes van der Wal (1956-1996). Zo bezingt Talma in een epische, 22 minuten durende ballade het leven van deze geniale maar ook tragische cultfiguur. Non-fictie popmuziek zou je het kunnen noemen. Eerder maakte Talma al vergelijkbare conceptalbums in dit genre: over kunstenaar en verzetsman Hendrik Werkman, over voetballers die maar één keer in hun carrière voor het Nederlands elftal worden geselecteerd en over de hedendaagse scheepvaart.
Rode zaal, 21.20-21.40u en 22.30-22.40u

Non-fictie in poëzie

MV&LM&KM&LM-750X261

Hebben hedendaagse dichters eigenlijk nog muzen? Of moet je eerst in liefdesverdriet verdrinken voordat je een gedicht kan schrijven? Neen! Veel dichters halen hun materiaal uit de alledaagse omgeving. Maartje Smits gaat in gesprek met K. Michel, Maud Vanhauwaert en Lieke Marsman over de non-fictie in hun poëzie. Welk onderzoeksproces is vooraf gegaan aan het gedicht?
K. Michel heeft sinds zijn debuut in 1989 een grote reeks dichtbundels, essays, verhalen en ook prijzen op zijn naam staan, waaronder de Jan Campertprijs, de VSB Poëzieprijs, de Awater Poëzieprijs en de Guido Gezelleprijs.
Maud Vanhauwaert schrijft poëzie, cabaret  en columns. Voor haar dichtbundel Wij zijn evenwijdig won ze in 2015 de Herman de Coninckprijs.
Lieke Marsman debuteerde op haar twintigste met Wat ik mijzelf graag voorhoud, bekroond met de C. Buddingh’-prijs, de Liegend Konijn Debuutprijs en de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs.
Maartje Smits noemt zichzelf een schrijvend detective, filmend dichter en subjectieve journalist. Vorig jaar debuteerde ze met de dichtbundel Als je een meisje bent.
Paarse zaal, 22.00-22.30u

Het barst hier van de actualiteiten

Illustr NL+NUWintertuins impact producent Noortje Kessels en kunstenares Jantine Wijnja stelden ieder een politieke speech samen op basis van gevonden teksten. Noortje struinde het internet af: van extreem rechtse fora tot de ‘stellingen en vragen’-pagina van Het Jeugdjournaal. Jantine doorspitte haar interviewtranscripties: in juni dit jaar reisde ze een maand door Nederland om iedereen de ze ontmoette te bevragen over hun ervaring van het Nederlandse Nu.
Hoe verhouden de stemmen die we laten horen op sociale fora zich tot de uitspraken die we durven maken in een één op één gesprek? Is één van beide echter dan de andere? Wat voor beelden doemen op wanneer we elkaar aan het woord laten in plaats van onze volksvertegenwoordigers? Deze speech wordt vanavond ten tonele gebracht door acteur Tobias Nierop en tapdanser Peter Kuit.
Paarse zaal, 22.40-22.50u

Lowie van Oers

2 omslag-lettermpressVers verschenen bij de uitgeverij van Wintertuin: TURING, naar het gelijknamige toneelstuk van Lowie van Oers. Vanavond draagt Lowie voor uit deze ode aan de wiskundige Alan Turing. “Lowie van Oers brengt de dichter en de denker in TURING prachtig samen”, aldus de Volkskrant. De Theaterkrant gaf de monoloog vijf sterren en schreef: “het is zo volmaakt weerbarstig als de realiteit zelf: zo zie je het toch niet vaak in het theater.”
Rode zaal, 22.45-22.50u

Backstage: experiment en performance

Helena Hoogenkamp3_Gaby Jongenelen FotografieGeen enkele ruimte in Doornroosje is vanavond Wintertuinvrij. Ga mee backstage! Hoe werkt het? Er zijn drie rondes met verschillende programma’s in de kleedkamers en de Loading Dock. Meld je aan bij de stand in de hal en reserveer een plekje.

Experiment van de verbeelding
Herken jij dat ook? Je weet het zeker, de hoofdpersoon van het verhaal heeft rood haar en sproeten. Maar volgens je buurvrouw heeft hij donker haar en een snor. Hoe kan dat? Wintertuin vroeg twee masterstudenten Letterkunde een eigen programma te maken over het festivalthema, en in samenwerking met het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek ontwierpen ze een experiment. Teken de beelden die het korte verhaal van Wintertuinschrijver Marjolein Visser bij je oproepen. Waarom zijn er overeenkomsten of verschillen tussen de tekeningen? Marloes Mak, junior onderzoeker aan de Radboud Universiteit, doet onderzoek naar leesbeleving en legt het uit in een kort college.
Kleedkamer 1, 21.10-21.30u, 21.50-22.10u en 22.30-22.50u

Performance Van wie is dit verhaal?
Wintertuinschrijver Helena Hoogenkamp schreef een vragenlijst over toe-eigening voor Dit is echt, de bundeling teksten van alle schrijvers uit ons agentschap die tijdens het festival gepresenteerd wordt. Speciaal voor deze avond maakt ze hier samen met regisseur Mart van Berckel een performance van. Kom naar de loading dock en onderga de dilemma’s van het schrijverschap.
Loading Dock, 21.10-21.30u, 21.50-22.10u en 22.30-22.50u